De Carthago Methode - een korte inleiding

Jaarlijks starten bedrijven gemiddeld zeven veranderprojecten. Bij ongeveer 70% van de projecten wordt niet het gewenste resultaat behaald. Hoe komt dat?

Jaarlijks starten bedrijven gemiddeld zeven veranderprojecten. Bij ongeveer 70% van de projecten wordt niet het gewenste resultaat behaald. Oude patronen worden maar  moeilijk losgelaten.

Als je op internet zoekt bij ‘succesvolle verandering’, valt het mij op dat je allemaal bekende ‘verandermanagement’ aanbevelingen te zien krijgt over de gewenste communicatie, bronnen van weerstand, de meest voorkomende valkuilen, achtergronden en verklaringen van mislukkingen. Tevens handvatten voor een aanpak die meer kans van slagen zou bieden.

Zoals:

  • Communiceer duidelijk over de visie, geef een helderdere focus voor verbetering van resultaten.
  • Zorg ervoor dat de lijnorganisatie de boodschap over kan brengen.
  • Organiseer en monitor: ‘beleid omlaag, acties omhoog’, ‘horizontale uitwisseling’ en ‘van elkaar leren!’
  • Maak resultaten van organisatie onderdelen zichtbaar, zorg voor feedback loops.
  • Durf te sturen; afspraak is afspraak; spreek de mensen erop aan als ze blijven afwachten of geen interesse tonen.

Je zou kunnen veronderstellen dat deze tips en adviezen echt werken. Met deze kennis kan je doorpakken. Waarom gebeurt dat dan toch onvoldoende? Is er iets anders aan de hand en hebben mensen bijvoorbeeld gewoon onvoldoende verandervermogen?

Ik ben ervan overtuigd dat de traditionele kijk op verandering hieraan ten grondslag ligt.

Dat zijn de denkbeelden die wij hebben over 'verandering' die gedateerd en niet effectief zijn: ‘We zouden het gewoon eens moeten dóen' en 'Communicatie, is dat nou zo moeilijk?' Of, ‘Het management zou het voorbeeld eens moeten geven, anders gaat het niet.' Dit veroorzaakt onbegrip en irritatie. Zeker omdat dit in alle lagen van de organisatie geuit wordt.

Dit brengt mij op de belangrijkste reden waarom verandering lastig is door te voeren:

De voorwaarden die men hanteert om het eigen verandervermogen aan te spreken. Men heeft allerlei belemmerende ideeën en reacties op verandering.

Die gaan over:

  • het gedrag van de ander
  • de veranderende situatie
  • én de eigen inzet

Als je échte gedragsverandering wil bereiken, dan moet je de belemmerende ‘overtuigingen’ aanpakken.

Daartoe hebben wij effectieve veranderinzichten op een rij gezet en die verwerkt in een methode die we de Carthago methode noemen. Dit gaat over compromisloze verandering. Als je met elkaar besluit dat er een verandering moet worden doorgevoerd, dan is er geen weg meer terug. Het gaat lukken, Carthago móet worden ingenomen!

De Carthago Methode reikt je een methode aan die gebaseerd is op het denk- en keuzevermogen van mensen. Dit is een verrassend simpele aanpak om op elk moment oude conventies en belemmeringen, die veranderingen in de weg staan, aan te pakken en snel tot resultaten te komen.

De aanpak is gebaseerd op 4 stappen:

  1. Creëer een inspirerende ambitie die nodig, effectief en logisch is.
  2. Breng de heersende belemmerende overtuigingen in kaart die de mensen onbewust hanteren om níet in beweging te komen.
  3. Transformeer de belemmerende overtuigingen naar bekrachtigende overtuigingen.
  4. Vertrouw je keuzes en maak een plan.

Het intelligente van de methode is de cognitieve grondslag: iedereen met een gemiddeld IQ en een normale motivatie kan de methode volgen. Opvallend is dat de verandering niet vanuit je hart, maar vanuit je hoofd komt en direct toepasbaar is, wanneer je er voor kiest.

Om dit goed te realiseren laat de methode zien dat het gaat om de bron van het denken: de denkbeelden die mensen hebben ten aanzien van hun ‘eigen bijdrage’, het gedrag van ‘de ander’ en hun beeld van ‘de situatie’.

De aanpak zorgt voor een cultuur van inspiratie in plaats van irritatie en laat scherp zien dat verandering is gebaseerd op het maken van keuzes. En keuzes maken kan iedereen. De methode is verrassend effectief en wordt in de praktijk  als zeer inspirerend en bruikbaar ervaren.